Skolebiblioteket som læringsarena – skolebibliotekseminar 31. mai på Litteraturhuset

Vi inviterer til skolebibliotekseminar med tittelen Skolebiblioteket som læringsarena.

På seminaret vil du møte noen av forfatterne av boka Skolebiblioteket som læringsarena. Du vil også få høre hvordan skolebibliotekene på Tøyen og Gamlebyen skole drives. Seminaret avsluttes med en panelsamtale om skolebibliotekets rolle i den nye lesestrategien som regjeringen har varslet skal komme.

Seminaret er på Litteraturhuset i Oslo (merk stedet) 31. mai kl. 9.30-13.30.

Kl. 9.30 «Jeg tror på boka»

Kl. 9.40-10 Hva er et skolebibliotek? ved Cathrine Bergan og Ingeborg E. Fredwall

Kl. 10-10.20 Det barne- og ungdomslitterære feltet ved Svein Slettan, professor Universitetet i Agder

Kl. 10.20-10.-40 Litteratur og livsmestring ved Elin Arnesen Moseid, universitetslektor Universitetet i Agder

Kl. 11-11.20 Skolebiblioteket på Tøyen skole ved skolebibliotekar Marte Tovsrud

Kl. 11.20-11.40 Skolebiblioteket på Gamlebyen skole ved skolebibliotekar Elisabeth Jensen Lombnæs

Lunsj

Kl. 12.30-13.30 Skolebiblioteket i ny lesestrategi

Panelsamtale med Vidar Lund, leder for Norsk bibliotekforening, Elisabeth Jensen Lombnæs, skolebibliotekar Gamlebyen skole, Geir Johansen, rektor Gamlebyen skole, Nisrin Maktabi Barkouki, direktør Norsk barnebokinstitutt, Kari-Anne Jønnes (Høyre) og Freddy André Øvstegård (SV) som begge er medlemmer av utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget.

Arrangementet er gratis, men vi ønsker at du melder deg på. Seminaret er fullt.

Her kan du lese mer om boka.