Elleve tips for å holde seg
oppdatert på nyere barne- og ungdomslitteratur

Samlingsutvikling er en viktig del av arbeidet til en skolebibliotekar. Dagens unge lesere vil gjerne lese ny og aktuell litteratur, men å holde seg oppdatert på hva som kommer ut av ny barne- og ungdomslitteratur, er en tidkrevende oppgave. Vi har derfor samlet en rekke gode tips for å følge med på hva som kommer ut, og for å holde boksamlingen på skolebiblioteket levende og oppdatert. Listen over tips er utarbeidet i samarbeid med Hanne Dahll-Larssøn som har arbeidet i mange år som bibliotekar på Kristiansand folkebibliotek, med ansvar for barne- og ungdomslitteratur.

1. Gå jevnlig innom bokhandlere

Finn gjerne en bokhandel som har en stor barnebokavdeling. Se hva de har av ny litteratur, og ta bilde av utstillingen med mobilen. Når du er i store byer, gå innom bokhandlere med godt utvalg. I Oslo kan du for eksempel gå innom Tronsmo, som er en spesialbokhandel for tegneserier.

2. Søk råd på folkebiblioteket

Gå på ditt lokale folkebibliotek og snakk med bibliotekaren om hva som er populært blant unge lesere. Stikk gjerne innom andre folkebibliotek om du er på reise. Se på utstillinger og ta bilde med mobilen. Enkelte folkebibliotek har også gode nettsteder som Deichmanske bibliotek i Oslo, Bergen offentlige bibliotek og Sølvberget i Stavanger.

3. Følg med på gode nettsider med boklister og anmeldelser

Boknett finner du bestselgerlister for barnebøker, linker til anmeldelser og artikler.

Biblioteksentralen har også god oversikt over ny litteratur.

Barnebokkritikk finner du anmeldelser av nye bøker.

Nynorsksenteret har boktips og anmeldelser på nynorsk barnelitteratur. Her finner du også undervisningsopplegg.

Foreningen !Les legger ofte ut boktips.

Leser søker bok har også boktips og tematiske oversikter over barnebøker.

4.  Følg med på nettsider til forlag og forfattere

De fleste forlagene har gode nettsider med informasjon om forfatterskap og bøker. Det er imidlertid tidkrevende å følge med her. En bør kanskje velge seg ut noen forlagssider som en følger med på. Det kan også være lurt å abonnere på nyhetsbrev fra forlagene.

Enkelte forfattere har nettsider med mye bra stoff. Eksempler på dette er Arne Svingen. Her finner du også podkaster der Svingen snakker med andre barnebokforfattere. Andre eksempler er Anna Fiske, Camilla Kuhn, Lisa Aisato, Jon Ewo, Simon Stranger, Lars Mæhle og  Bjørn Ingvaldsen

Mange forfattere er også aktive på Facebook og Instagram og deler boktips.

5. Spør elevene

Elevene er ofte oppdatert på hva som er populært å lese. Det kan være lurt å ha en postkasse som henger på biblioteket, der elevene kan skrive ned og levere  bokønsker.

6. Allier deg med lesende lærere

Spør lærerne om de har boktips. Sett opp en postkasse der også lærere kan komme med boktips. Finn fram til de lesende lærerne og få hjelp til å lese ny litteratur. Heng opp anmeldelser av gode bøker på lærerværelset.

7. Delta i nettverk med andre skolebibliotekarer

Flere kommuner har nettverk for skolebibliotekarer. I disse nettverkene kan du få tips fra andre skolebibliotekarer eller av folkebibliotekaren i kommunen. Det finnes også nettverk for skolebibliotekarer i sosiale medier. Prøv for eksempel facebookgruppa Skolebibliotekarer i Norge.

8. Lag et kartotek med bokkort

Det kan være lurt å lage et system der du skriver notater etter at du har lest ei bok. For eksempel om boka egner seg til høytlesning, hvilken aldersgruppe den passer for, hvordan den kan brukes og tema som kan fenge. Dersom en gjennomfører hver gang en leser ei bok, kan en opparbeide seg et kartotek med bokkort (digitalt eller på papir). Bokkortene gjør at du enkelt kan gå tilbake og finne informasjon om boka.

9. Gå på folkebiblioteket og lån bøker

Mange folkebibliotek er rause med å låne bøker til skolebiblioteket. Ta med deg en kasse med bøker fra folkebiblioteket og varier på denne måten samlingen med nye titler.

10. Ikke glem fagbøkene

Det er viktig å ha en samling med gode fagbøker. Det kommer stadig ut nye fagbøker som også har god kvalitet. Følg med på lister over sakprosa for barn.

11. Vurder nøye hva du kjøper

Det kan være fristende å la seg rive med av Mammutsalget eller andre salg. Det er viktig at du planlegger hva du kjøper. Dersom du har et lite budsjett, er kvaliteten på det du kjøper viktig! Dersom du for eksempel skal kjøpe en serie, så vurder den enkelte tittel og ikke kjøp alle.

Tekst: Ingeborg Eidsvåg Fredwall